Vad anser Socialdemokraterna och Regeringen? |
---|
Att Ingvar Carlsson
Hej!
ärende: Dina synpunkter såsom styrelseledamot i Telia och din inställning till att bli hörd i tvistemål mellan Telia och Raka Rör KB angående orimliga debiteringar för ISDN.
Anledningen till att jag tar kontakt med dig är att jag har förtroende för dig som en ansvarsfull och ärlig person och dessutom eftersom du är medlem i Telias styrelse.
Bakgrund.
På Telias hemsida går det att utläsa att den som tänker skaffa ISDN inte behöver ha några tekniska kunskaper och att tekniken är enkel och trygg. Likväl har många användare åkt på astronomiska räkningar för uppkopplingar som de vare sig beställt eller önskat. Många har blivit debiterade för uppkopplingar som skett under tid då datorerna bevisligen varit avstängda. Det finns fall då Telia debiterat samtal trots att även routern varit avstängd.
Telia skyller uppkopplingarna hela tiden på att felen ligger hos kunden. De hänvisar till att programvaran, inställning av routern eller t.o.m skrivaren hos kunden är boven i dramat.
Vi och många med oss har anlitat expertis för att leta fel men allt är som det skall och ändå drabbas vi av oönskade uppkopplingar till vår internetleverantör.
Hela vårt problem med oönskade uppkopplingar försvann när vi stängde av den ena utav två kanaler som är till för internettrafik. Vilket visar att felet inte ligger i vår utrustning.
På Telias hemsida går det att läsa att Telia endast debiterar samtalsavgift per sekund vid ISDN uppkopplingar. Vi som inte valt Telia som internetleverantör åker däremot på uppkopplingsavgifter. Under en tremånadersperiod hade vi 44.000 uppkopplingar som inte ledde till någon förbindelse, vilket är bekräftat av Telia i målet vid Mölndals Tingsrätt. Telia har debiterat oss för ända upp till trettio uppkopplingar per minut. De som har Telia som internetleverantör ser inte lika klart på räkningen att oönskade uppkopplingar förekommit för de har ju enbart blivit debiterade för samtalstrafik och ej uppkopplingar. Det ser ut som en tanke att Telia vill straffa sina konkurrenters kunder för att de inte valt Telia som leverantör.
Det har vidare framkommit att dessa oönskade uppkopplingar inte kostar Scanova som är helägt av Telia ett enda öre men likväl driver Telia krav på att få ersättning för uppkopplingarna.
Frågor.
1. Har styrelsen för Telia infört några etiska regler på Telia? Fortsättning nästa sida.
2. Varför håller Telia på med att fortfarande locka kunder till ISDN med löften om att det är enkelt och tryggt när man är medveten om problemen? Varför varnar man inte och upplyser om riskerna?
3. är det en rimlig tolkning att det är en del av Telias affärsidé att förmå folk att skaffa ISDN för att årligen tjäna hundratals miljoner på att kräva in avgifter för samtal och uppkopplingar som kunderna vare sig beställt eller önskat? Mycket lättförtjänta pengar men är de ärligt förtjänta?
4. Nu när du är medveten om problemen så är du såsom styrelseledamot tvungen att agera för att inte kunna ställas till svars för Telias metoder. Vad tänker du göra?
Jag önskar att du bekräftar att du erhållit denna skrivelse!
Ps Jag vill göra dig uppmärksam på att vårt rättsfall har medialt intresse
och att chans finnes att journalister kommer att höra av sig till dig. Ds
Vänliga Hälsningar
___________________
Lars Thuresson
Raka Rör KB
Argong 8
431 53 Mölndal
Tel. 031-87 63 00
Fax 031-87 75 15
mail@rakaror.o.se
Hej!
Skickade det här brevet den 15 November. önskar att du bekräftar att du erhållit det! Jag vill att du är förberedd på pressens frågor.
Vänligen
åter utredningen om Telia startsida!
Kampen mot överheten Finansieras genom försäljning av
Rostfria sportavgassystem Katalysatorer Rostfria räcken |
Varför inte passa på att se vad dessa bildelar kostar till din bil? Bra bildelar men till mycket låga priser! Klicka på länkarna nedan! | ||||||||
|